... de banden die op 1 november 2012 op de markt zijn, allemaal een label krijgen (hoe slecht de band ook is). Maar dat dit verandert voor nieuwe banden vanaf 1/11/2012, aangezien er dan wel minimumprestaties vooropgesteld worden.
... banden die nu op voorraad liggen en die geproduceerd zijn voor 1 juli 2012, probleemloos verkocht kunnen worden aangezien de wetgeving niet van toepassing is op deze banden.
... de bandenfabrikanten, importeurs, groothandel dealers en garagisten moeten voldoen aan de nieuwe wetgeving. Het is de verantwoordelijkheid van de nationale overheid om de strafmaat te bepalen.
... vanaf 1 juni 2012 gecommuniceerd MAG worden over de specifieke bandenscores
... vanaf 1 november 2012 gecommuniceerd MOET worden over de specifieke bandenscores
... alle banden die verkocht worden in de 27 lidstaten van de Europese Unie moeten vanaf 1 november 2012 voldoen aan het nieuwe bandenlabel, ook niet-Europese banden.
... de DOT-code een wettelijke basis is voor het bepalen van de productiedatum.
Deze DOT-code (of Tire Identification Number) bevat o.a. informatie over de plaats van productie en de productiedatum. De DOT-code is onderdeel van Regulering 30/54/106 (UNECE) en kan dus wettelijk gebruikt worden om de productiedatum te bepalen.
... vanaf 1/11/2014 banden met een G prestatie voor rolweerstand en banden met een F prestatie voor grip op natwegdek niet meer zijn toegestaan.
... de introductie van het bandenlabel een gradueel (geleidelijk) proces is, hebben de bandenverkopers voldoende tijd om de bestaande bandenvoorraad te verkopen.
Banden die geproduceerd zijn voor 1 juli 2012 (dotcode 2712) dienen niet verplicht te zijn van het nieuwe label, maar de desbetreffende informatie zal wel beschikbaar zijn bij de bandenfabrikanten.